Μου κάνει εντύπωση, σε μια στιγμή όλα αλλάζουν...

Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου 2010

Μας κάνει για Δεύτερο χέρι. ΧΚ8, ΧΚR

Το βρετανικό αυτοκίνητο θα σας ικανοποιήσει απόλυτα αν ψάχνετε για ένα αξιόπιστο μεταχειρισμένο πολυτελές GT



Over Time

Ο κωδικός X100 σήμανε για την Jaguar την έλευση ενός νέου GT βασισμένου στο πάτωμα της Aston Martin DB7 (μιας σημαντικά αλλαγμένης μορφής της XJS), σε coupe και cabrio μορφή. Ετσι δια χειρός Geoff Lawson -σχεδιαστή και της XJ220- γεννήθηκε η XK8 me ton ατμοσφαιρικό V8 AJ26 των 290Ps.

Δυο χρόνια αργότερα παρουσιάστηκε η έκδοση με τον AJ27 με μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων, καθώς και η μορφή του με μηχανικό υπερτροφοδότη για την ταχύτατη XKR των 370Ps. Κυρίως αυτή είναι η πιο evo πρόταση και, παρά τη σπανιότητά της, είναι αυτή που αξίζει να ψάξετε. Και μη νομίζετε ότι στην ελληνική αγορά απουσιάζουν: τέσσερα αυτοκίνητα βρήκαμε σε μονάχα μια γρήγορη ματιά στις αγγελίες, σε τιμές που αναλόγως της χρονολογίας και των χιλιομέτρων κυμαίνονται μεταξύ βοΏ½¬45.000 και βοΏ½¬60.000. Υπενθυμίζουμε ότι και στις δυο εκδόσεις σημαντική ήταν η αλλαγή το 2000 του κινητήρα στον AJ34 (με ίδια διάμετρο αλλά διαφορετική διαδρομή, δηλαδή με χωρητικότητα αυξημένη κατά 200cc), με αποτέλεσμα η απόδοση να αγγίζει πλέον τα 300Ps για την ατμοσφαιρική έκδοση και τα 400 για την XKR. Το αυτοκίνητο είναι ευέλικτο, προσαρμόζεται εύκολα και μπορεί να καλύψει δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα χωρίς προβλήματα, είναι ένα ολοκληρωμένο πολυτελές GT που μπορεί να κοιτάξει στα ίσα κάθε άλλη πρόταση της εποχής του.

Εξέλιξη

Εκτός από την εφαρμογή του μεγαλύτερου κινητήρα το 2002, λίγες ήταν οι αλλαγές που έγιναν στο XKR κατά τη διάρκεια ζωής του μοντέλου, που διήρκησε 7 χρόνια, από το 1998 μέχρι και το 2005. Το 1999 έγινε διαθέσιμο το πακέτο εξοπλισμού R και τα αυτοκίνητα που το φορούσαν είχαν το διακριτικό XKR-R. Το πακέτο περιλάμβανε αναβαθμισμένη ανάρτηση, ζάντες BBS 20in και δισκόπλακες διαμέτρου 335mm της Brembo.

Τον Σεπτέμβριο του 2000 η ΧΚR φόρεσε νέα φωτιστικά σώματα, καθίσματα και ταπετσαρία, και το 2004 νέα γρίλια, προφυλακτήρες και ζάντες. Υπήρχαν δυο ειδικές εκδόσεις, η Silverstone του 1999 και η XKR 100 του 2001. Και οι δυο ήταν φορτωμένες με extra, αλλά στον μηχανολογικό τομέα ήταν ίδιες με τη βασική.

Σημεία ελέγχου


Κινητήρας - Μετάδοση

Αν ενδιαφέρεστε για ένα αυτοκίνητο της πρώτης περιόδου και κυρίως πριν τον Σεπτέμβριο του 2000, υπάρχει ένα ζήτημα που πρέπει να ελέγξετε. Ο V8 είχε σχεδιαστεί ώστε να είναι ο ελαφρύτερος στην κατηγορία του και για να κρατηθεί το βάρος του χαμηλά, τα αλουμινένια πιστόνια είχαν χιτώνια από NiCaSil. Ομως το θείο που βρισκόταν σε μεγάλη συγκέντρωση στα καύσιμα της εποχής προκαλούσε διάβρωση των χιτωνίων με αποτέλεσμα τη μείωση της συμπίεσης. Δεν είχαν όλα τα αυτοκίνητα αυτό το πρόβλημα, αλλά εκείνα που χρησιμοποιούνταν συχνά για μικρές αποστάσεις επηρεάζονταν περισσότερο. Οι κινητήρες που παρουσίαζαν αστοχία φορούσαν ατσάλινα χιτώνια στο πλαίσιο της εγγύησης. Αν το αυτοκίνητο για το οποίο ενδιαφέρεστε έχει ακόμα χιτώνια NiCaSil, ελέγξετε το προσεκτικά. Νωχελικές εκκινήσεις και λάδι στις απολήξεις είναι σημάδια φθαρμένων χιτωνίων, αλλά για να αποκλείσετε κάθε ενδεχόμενο μπορείτε να κάνετε έναν έλεγχο συμπίεσης σε κάποιο εξουσιοδοτημένο συνεργείο της Jaguar.

Στα πρώτα μοντέλα πρέπει επίσης να ελέγξετε ότι ο τεντωτήρας της αλυσίδας χρονισμού των βαλβίδων και η προπέλα της αντλίας νερού έχουν αντικατασταθεί με τα νεότερα αντίστοιχα μέρη (μετά το 2001). Η αστοχία του τεντωτήρα είναι καταστροφική και σηματοδοτείται από κροτάλισμα στο μπροστινό μέρος του κινητήρα. Οι φτερωτές στις αρχικές αντλίες νερού έχαναν πτερύγια, προκαλώντας ακόμα και κάψιμο της φλάντζας.

Ο κινητήρας πρέπει να έχει φθάσει σε θερμοκρασία λειτουργίας σε ένα-δυό λεπτά. Οι εξατμίσεις συνήθως έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής αλλά πολλοί ιδιοκτήτες XK τις έχουν αντικαταστήσει με πιο αποδοτικές aftermarket. Οι original είναι πολύπλοκες κατασκευές που αφήνουν περιθώριο στους βελτιωτές να δημιουργήσουν εναλλακτικές λύσεις που απάγουν τα καυσαέρια ταχύτερα. Φυσικά να θυμάστε πως συνήθως οι aftermarket εξατμίσεις συνδυάζονται με τσιπαρισμένες ECU.

Εξάλλου δεν θα επιλέγαμε αυτοκίνητο με chip tuning μολονότι αυτός είναι εύκολος τρόπος να πάρεις extra δύναμη από το μοτέρ της XKR, διότι οι ρυθμοί φθοράς από την αυξημένη καταπόνηση είναι άγνωστοι. Αν βέβαια θέλετε την παραπάνω δύναμη βεβαιωθείτε ότι η εργασία έγινε από έμπιστη εταιρία βελτιώσεων και λάβετε υπ' όψιν συμβουλές που θα βρείτε σε σχετικά forums στο internet.

Το κιβώτιο της 4.0 ήταν κατασκευασμένο από τη Mercedes-Benz και είχε ηλεκτρολογικά προβλήματα, ενώ περιστασιακά εμφανίζονταν προβλήματα στις αλλαγές. Δυστυχώς αυτά τα κιβώτια είναι σφραγισμένα, και οποιαδήποτε αστοχία συνήθως οδηγεί σε αντικατάσταση με κόστος που μπορεί να αγγίξει τις βοΏ½¬6.000. Για αυτό το λόγο η εγγύηση μηχανικών μερών είναι επιθυμητή έως και αναγκαία. Το εξατάχυτο κιβώτιο της ZF που φοράει η 4.2 είναι με διαφορά καλύτερο και πιο αξιόπιστο, και η αστοχία του είναι ουσιαστικά απίθανη.

Ανάρτηση - φρένα

Οι εδράσεις των μπροστινών τροχών δεν είναι αρκετά ανθεκτικές για το μέγεθος των ελαστικών και των ζαντών της ΧΚR και πρέπει να αντικαθίστανται περίπου ανά 80.000km (αλλά αν το αυτοκίνητο έχει οδηγηθεί σκληρά η ανάγκη αντικατάστασης προκύπτει αρκετά νωρίτερα). Ελέγξτε λοιπόν πότε αντικαταστάθηκαν για τελευταία φορά.

Τα silent-blocks και τα drop-links της πίσω αντιστρεπτικής έχουν περίπου την ίδια διάρκεια ζωής. Το CATS (Computer Active Technology Suspension) αποδείχθηκε αξιόπιστο και λογικά δεν πρέπει να έχετε προβλήματα.Τα φρένα διαρκούν αρκετά (η διάρκεια ζωής εξαρτάται κι εδώ από τη χρήση) και δεν έχει αναφερθεί κάποιο πρόβλημα. Οι ζάντες βρίσκουν εύκολα στα κράσπεδα, αλλά οι γρατσουνιές επισκευάζονται οικονομικά και γρήγορα.

Αμάξωμα - Εσωτερικό

Δεν υπάρχουν καθόλου προβλήματα σε αυτούς τους τομείς. Τα πρώτα αυτοκίνητα ανθίστανται σθεναρά στη σκουριά, αν λοιπόν βρείτε σκουριά οφείλεται ενδεχομένως σε κακή επισκευή. Μερικά χρώματα και κυρίως το κόκκινο έχουν την τάση να ξεθωριάζουν στα πλαστικά τμήματα του αμαξώματος αν το αυτοκίνητο δεν φυλασσόταν σε κλειστό χώρο. Τα παράθυρα είναι frameless, έτσι το κρύσταλλο πρέπει να κατεβαίνει μερικά χιλιοστά καθώς ανοίγεις την πόρτα. Μερικές φορές ο μηχανισμός καταστρέφεται αλλά επισκευάζεται γρήγορα και οικονομικά.



Εξάλλου, θυμηθείτε να αλλάξετε την μπαταρία του τηλεχειρισμού επειδή, αν αποφορτιστεί, το τηλεχειριστήριο πρέπει να αναπρογραμματιστεί από την αντιπροσωπία.
Το σαλόνι είναι ανθεκτικό, όλοι οι διακόπτες και τα όργανα πρέπει να λειτουργούν καλά και τυχόν κακή μεταχείριση πρέπει να είναι προφανής.

Οδηγώντας μια XKR σήμερα

Οταν παρκάρεις μια XKR δίπλα στο νέο μοντέλο δείχνει παλιομοδίτικη και λιγότερο κοφτερή, όμως μια Jaguar οφείλει να είναι σχετικά διακριτική. Το σαλόνι είναι λίγο στενόχωρο για ένα τόσο μεγάλο αυτοκίνητο αλλά μονάχα αν είστε πάνω από 2m. Το J-Gate αυτόματο κιβώτιο, η ξύλινη επένδυση και το παχύ δέρμα δημιουργούν ατμόσφαιρα κλασικής πολυτέλειας, και σύντομα αντιλαμβάνεσαι ότι μπορείς να κάθεσαι εκεί για μέρες και να βλέπεις χώρες ολόκληρες να περνάνε κάτω από τα πόδια σου. Η κύλιση και η άνεση στο ταξίδι είναι μνημειώδεις, και μολονότι το τιμόνι δεν έχει τη λεπτομέρεια που ζητάς σε μια στριφτερή διαδρομή η XKR είναι ικανή και άνετη, ρυθμισμένη για να καταπίνει χιλιόμετρα δρόμων ταχείας κυκλοφορίας.



Το αυτοκίνητο έχει βαριά αίσθηση, κυρίως κατά το φρενάρισμα, αλλά είναι πολύ γρήγορο -ακόμα και ο τετράλιτρος κινητήρας το εκτοξεύει εμπρός με τον ήχο του υπερσυμπιεστή να καλύπτει σχεδόν εντελώς το γουργούρισμα του V8.
Αν αρχίσετε να ζορίζετε την ΧΚR στο επαρχιακό οδικό δίκτυο, σύντομα θα σας δείξει πως δεν βρίσκεται στο στοιχείο της, αλλά στο κατάλληλο περιβάλλον και με την κατάλληλη οδήγηση -νωχελικά στην είσοδο, εκτόξευση στην έξοδο- είναι εντυπωσιακή. Μπορείς να ζήσεις μαζί της και να τη χρησιμοποιείς συνεχώς, αλλά και να ταξιδεύεις καλύπτοντας μεγάλες αποστάσεις χωρίς προσπάθεια και αστραπιαία!