Μου κάνει εντύπωση, σε μια στιγμή όλα αλλάζουν...

Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2010

Η Αδριατική βουλιάζει στο κόκκινο τα αποτελέσματα της ακτοπλοΐας


Η Αδριατική εξακολουθεί να σπρώχνει στο βαθύ κόκκινο τα αποτελέσματα των τριών μεγαλύτερων ακτοπλοϊκών εταιρειών (ΑΝΕΚ, Attica Group, Minoan Lines , παρά το γεγονός ότι η επιβατική κίνηση στις γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας, στη διάρκεια του θέρους, έδειξε κάποια θετικά στοιχεία.

Η πίεση στα ναύλα λόγω του έντονου ανταγωνισμού και το αυξημένο κόστος καυσίμων εξακολουθούν να πιέζουν τα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών στις συγκεκριμένες γραμμές, επιτείνοντας το γενικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν και στην εσωτερική ακτοπλοΐα.


Οι ζημίες για το τέλος του έτους θεωρούνται δεδομένες στον ακτοπλοϊκό κλάδο. Η «συζήτηση» αφορά το ύψος στο οποίο θα φθάσουν. Επισημαίνεται ότι οι ζημίες των πέντε μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου (ΑΝΕΚ, Attica Group, Hellenic Seaways, Minoan Lines και Nel Lines) ξεπέρασαν, το πρώτο εξάμηνο του 2010, τα 128 εκατ. ευρώ.

Το θετικό τρίτο τρίμηνο του έτους δύσκολα θα καλύψει τις ζημιές των δύο προηγούμενων εξαμήνων, καθώς αφενός η κίνηση δεν αυξήθηκε σε σχέση με πέρυσι το ίδιο διάστημα, ενώ και οι τιμές πιέσθηκαν λόγω ανταγωνισμού και τα καύσιμα είναι αυξημένα κατά 40% σχεδόν σε σχέση με πέρυσι την ίδια περίοδο.

Η γενικότερη αυτή εικόνα αποτυπώθηκε πλήρως και στις γραμμές της Αδριατικής για το πρώτο οκτάμηνο του 2010. Όπως προκύπτει από στοιχεία και εκτιμήσεις ακτοπλοϊκών εταιρειών στο διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου 2010 στις γραμμές της Ιταλίας (Πάτρα-Ηγουμενίτσα από και προς Μπρίντεζι, Μπάρι, Ανκόνα, Βενετία) διακινήθηκαν συνολικά 1.535.500 επιβάτες περίπου, όσοι περίπου και το αντίστοιχο διάστημα του 2010 (1.534.000 επιβάτες). Ουσιαστικά σημειώθηκε μία αύξηση μόλις κατά 0,10%.

Λίγο καλύτερη ήταν η εικόνα στα Ι.Χ. αυτοκίνητα όπου σημειώθηκε μία μικρή αύξηση περίπου 1,8%. Συγκεκριμένα από και προς την Ιταλία διακινήθηκαν 335.000 αυτοκίνητα έναντι 329.000 αυτοκίνητα το οκτάμηνο του 2009.

Στα φορτηγά, όμως, η εικόνα συνεχίζει να παραμένει πτωτική, καθώς το φετινό οκτάμηνο διακινήθηκαν στις γραμμές της Αδριατικής 256.800 φορτηγά περίπου, έναντι 271.600 πέρυσι, σημειώνοντας μία μείωση κατά 5,44%.

Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι η κίνηση των φορτηγών εμφανίσθηκε μειωμένη σε όλες τις γραμμές της Αδριατικής (Ανκόνα, Μπάρι, Μπρίντεζι, Βενετία) με τη μεγαλύτερη μείωση (7% περίπου) να καταγράφεται στη γραμμή της Ανκόνας και τη μικρότερη στη Βενετία (2,7%).

Αντιθέτως στα Ι.Χ. σημειώθηκε αύξηση της κίνησης στις περισσότερες γραμμές με τη γραμμή του Μπρίντεζι να ξεχωρίζει (η αύξηση άγγιξε το 20% σε σχέση με πέρυσι). Ωστόσο, μείωση σημειώθηκε στη γραμμή της Ανκόνας (2,5% περίπου).

Τέλος, στους επιβάτες μείωση σημειώθηκε στη γραμμή του Μπάρι (περίπου 5%), ενώ αυξητικά κινήθηκαν οι υπόλοιπες γραμμές.

Σε κάθε περίπτωση, όπως εκτιμάται, οι τρεις μεγαλύτερες εταιρείες, μαζί με τρεις τέσσερις άλλες μικρότερες (Agoudimos Lines, Ventouris Ferries, Endeavor Lines, κ.ά.), έδωσαν μάχη πρόσκτησης μεριδίων αγοράς χτυπώντας τις τιμές. Παράλληλα, ακόμη και την υψηλή περίοδο δεν έλειπαν οι προσφορές.

Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι «κέρδη» υπήρξαν μόνο στα μερίδια αγοράς και όχι στα οικονομικά αποτελέσματα. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα δύο μεγάλα πλοία που δρομολόγησε στη γραμμή της Ανκόνας η Minoan Lines, εκτιμήσεις κύκλων της ακτοπλοΐας αναφέρουν ότι η εταιρεία κέρδισε μερίδιο σε φορτηγά και επιβάτες κυρίως την περίοδο αιχμής (Ιούλιο, Αύγουστο), ωστόσο δεν σημαίνει ότι η απασχόληση των δύο πλοίων είναι κερδοφόρα.