Oι ομάδες της Formula 1 πλησιάζουν στην τελειοποίηση των κανονισμών που θα τεθούν σε ισχύ από το 2013 και προβλέπουν τη χρήση 4κύλινδρων turbo κινητήρων 1,6 λίτρων και την επιστροφή της τεχνολογίας του ground effect έπειτα από 30 χρόνια! Από τις αρχές της δεκαετίας του ’80 είχαμε να δούμε μονοθέσια της Formula 1 εφοδιασμένα με turbo κινητήρες και ground effect.
Τους τελευταίους μήνες έχουν δημιουργηθεί αρκετά Tεχνικά Eπιτελεία για να εργαστούν επάνω στους κανονισμούς του 2013, οι οποίοι αναμένεται να αλλάξουν δραστικά το πρόσωπο της Formula 1
-και των μονοθεσίων- έτσι ώστε να γίνει πιο φιλική προς το περιβάλλον, εξελίσσοντας παράλληλα τεχνολογίες που συμβάλλουν στην εξέλιξη των προϊόντων της αυτοκινητικής αγοράς.
Σύμφωνα με τους κανονισμούς της FIA, για να τεθούν σε ισχύ το 2013 οι καινούργιοι κανονισμοί, επειδή θα επιφέρουν δραστικές αλλαγές στο σχεδιασμό των μονοθεσίων, πρέπει να οριστικοποιηθούν μέχρι το τέλος του τρέχοντος ημερολογιακού έτους.
Στον τομέα των κινητήρων, οι κανονισμοί του 2013 προβλέπουν την επιστροφή στους turbo (έπειτα από την απαγόρευσή τους στο τέλος της σεζόν του 1988), 4 κυλίνδρων, 1.600 κ. εκ. με διπλούς υπερσυμπιεστές ώθησης 3 bar. O στόχος είναι αυτοί οι κινητήρες να παράγουν ιπποδύναμη 650 ίππων στις 10.000 σ.α.λ. Επιπλέον, σύμφωνα με τις πληροφορίες, θα χρησιμοποιούνται βιοκαύσιμα, των οποίων η ροή θα παρακολουθείται από μετρητές έτσι ώστε να διασφαλίζονται οι βέλτιστες τιμές κατανάλωσης και εκπομπής ρύπων. Οι ομάδες θα έχουν το δικαίωμα να ανεφοδιάσουν τα μονοθέσιά τους με συγκεκριμένη ποσότητα καυσίμου, η οποία θα είναι σημαντικά μικρότερη από αυτήν που χρησιμοποιείται αυτή τη στιγμή στη Formula 1.
Το κόστος των κινητήρων θα οριοθετείται, έτσι ώστε να είναι οικονομικά προσιτοί στις μικρές ομάδες. Για την επιπλέον μείωση των εξόδων των ομάδων, αναμένεται να περιοριστεί ο αριθμός διαθέσιμων κινητήρων σε πέντε ανά οδηγό για ολόκληρη τη σεζόν (από τις 8 μονάδες που είναι το φετινό όριο -χωρίς ποινή).
Επίσης, τα συστήματα ανάκτησης κινητικής ενέργειας (KERS) θα είναι πιο ισχυρά, παράγοντας 150 ίππους για 30 δλ. και όχι 80 για 6,67 δλ. όπως συμβαίνει με τους ισχύοντες κανονισμούς, ακόμα και αν οι ομάδες έχουν αποφασίσει να μποϊκοτάρουν τη συγκεκριμένη τεχνολογία για φέτος.
Επιπλέον, αναμένεται να χρησιμοποιούνται ημιαυτόματα κιβώτια τεχνολογίας DSG (Direct Shift Gearbox) με διπλό συμπλέκτη.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες -αν και η FIA δεν το έχει επιβεβαιώσει επίσημα- επικεφαλής του Τεχνικού Επιτελείου Πλαισίων είναι ο 66χρονος Νοτιοαφρικανός πρώην επικεφαλής σχεδιαστής της Ferrari, Rory Byrne, που συνεργαζόταν με τον νυν πρόεδρο της Διεθνούς Ομοσπονδίας, Jean Todt στα χρυσά χρόνια της Ferrari. Ο Byrne χαίρει υποστήριξης από τον διευθυντή μηχανολογίας και συνιδιοκτήτη της Williams, Patrick Head, o οποίος είχε σχεδιάσει μερικά από τα καλύτερα μονοθέσια που χρησιμοποιούσαν τη λογική του ground effect στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και τις αρχές της δεκαετίας του ’80.
Η τεχνολογία του ground effect, που με τη μόνωση του κάτω μέρους του μονοθεσίου με βοήθεια από μικρές «φουστίτσες» στα άκρα του πλαισίου, μετατρέπει ολόκληρο το όχημα σε ένα μεγάλο πτερύγιο ουσιαστικά, δημιουργώντας χαμηλότερες τιμές πίεσης κάτω από το μονοθέσιο. Η υψηλότερη πίεση στο επάνω μέρος του αμαξώματος δημιουργεί την αρνητική άντωση που πιέζει το μονοθέσιο προς το έδαφος. Αυτή η σχεδιαστική φιλοσοφία είχε απαγορευθεί από τη Formula 1 στο τέλος της σεζόν του 1982 διότι είχε κάνει τα μονοθέσια πολύ επικίνδυνα, ωστόσο τώρα φαίνεται να βρίσκει και πάλι το δρόμο της προς τη Formula 1.
H χρήση του ground effect αναμένεται να αυξήσει τις ευκαιρίες προσπεράσματος, διότι τα μονοθέσια δε θα επηρεάζονται τόσο πολύ από τον ακάθαρτο αέρα που αφήνουν πίσω τους τα προπορευόμενα. Μονοθέσια με αυτή τη σχεδιαστική φιλοσοφία λειτουργούν σωστά ακόμα και όταν συναντάνε ροή με στροβιλισμούς, καθώς χρησιμοποιούν τον αέρα που βρίσκεται πολύ κοντά στο έδαφος, ο οποίος σπανίως είναι απόλυτα «καθαρός». Σύμφωνα με τον τεχνικό διευθυντή της Williams, Sam Michael, το Tεχνικό Επιτελείο εξετάζει την περίπτωση παραγωγής υψηλότερων τιμών αρνητικής άντωσης από το διαχύτη.
Παράλληλα, υπάρχει συζήτηση για την χρήση ρυθμιζόμενων -κινούμενων- αεροδυναμικών βοηθημάτων για περαιτέρω βελτίωση των ευκαιριών προσπεράσματος.
Ο Sam Michael αποκάλυψε επίσης ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο αύξησης της προστασίας από ατυχήματα στο εμπρός μέρος του μονοθεσίου, μέσω της τοποθέτησης των ψυγείων πιο μπροστά. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, εξετάζεται η βελτίωση των κατασκευών απορρόφησης προσκρούσεων στα μονοθέσια, καθώς και των μαλακών προστατευτικών γύρω από το κεφάλι του οδηγού. Ενίσχυση θα δεχθούν και τα συρματόσχοινα που διατηρούν τους τροχούς συνδεδεμένους στο πλαίσιο σε περίπτωση ατυχήματος.
Τέλος, αναμένεται να αυξηθούν και οι διαστάσεις για τις ζάντες, οι οποίες με τους ισχύοντες κανονισμούς έχουν διάμετρο 13 ιντσών. Εξετάζεται να παρουσιαστούν ζάντες 16 ή 18 ιντσών, γεγονός που θα μειώσει σημαντικά το προφίλ των ελαστικών. Με αυτό τον τρόπο τα ελαστικά της Formula 1 θα είναι πολύ πιο σχετικά με τα ελαστικά και τις ζάντες της αυτοκινητικής αγοράς.
Μέσα στις μεγαλύτερες ζάντες θα χωράνε και μεγαλύτερα δισκόφρενα, γεγονός που ενδέχεται να οδηγήσει στην αντικατάσταση των φρένων από ανθρακονήματα με δισκόφρενα από χυτό σίδηρο, με στόχος να μεγαλώσουν οι ζώνες πέδησης, διευκολύνοντας περαιτέρω τις ευκαιρίες προσπεράσματος.
Φ.Λ.